6/10/09

Jepun dan Kad Pengenalan Diri

(CONTOH Lesen Jepun. Walaupun bukan orang Jepun.)

Tahukah anda....Orang Jepun tidak mempunyai atau tidak mewajibkan sistem kad pengenalan diri yang dilabelkan dengan nombor atau abjad tersusun dalam satu kad? Tetapi tidak pada negara Malaysia. Setiap orang di Malaysia diwajibkan mempunyai kad pengenalan diri masing-masing. Kad penganalan merupakan sejenis dokumen yang digunakan untuk memastikan identiti pembawanya. Sebaliknya, untuk pengenalan diri(isi borang dll), orang Jepun selalunya menggunakan lesen memandu, kad insuran kesihatan, atau kad pelajar.


Kad pengenalan sangat sistematik di mana memudahkan kita dalam urusan pengenalan diri, pengisian borang dan banyak lagi. Isu kad pengenalan di Jepun telah menimbulkan kontroversi, kerana dikatakan membolehkan kerajaan mengintip rakyatnya dengan mudah. Selain itu, orang Jepun membantah sistem ini kerana berpendapat "manusia" tidak patut diklasifikasikan atau "dilabel" dengan menggunakan nombor-nombor atau abjad-abjad khas sama seperti robot, atau mesin-mesin.

Berlainan pula untuk warganagera asing yang menetap di Jepun. Kami diwajibkan mendaftar dan memiliki kad pengenalan diri masing-masing yang juga digelar "ALIEN CARD." Ini mungkin disebabkan untuk mengelakkan perlakuan haram; contohnya, di sini prosedur untuk pendatang asing tanpa izin mungkin berbeza mengikut umur atau kerakyatannya. Tanpa dokumen pengenalan, pendatang tersebut mungkin mempunyai lebih masa untuk menyiapkan kesnya sementara pihak berkuasa cuba mengenal pasti identitinya.

p/s:nak jumpa dengan alien?kena mai Jepun. jumpa la..banyak plak tu!

3 comments:

Hafizah said...

sini pun tak dak IC. for any urusan kena tunjuk passport or EU driving licence. so kalau aku nak tunjuk ID mmg kena bawak passport la...some places ja accept student ID.

dartdadada said...

yup. heard about that.org barat pun tak suka ic kan.

Atishoo86 said...

ms awai2 dtg jepun tkejut tgk kat shiyakusho mmg btoi2 tulih "ALIEN REGISTRATION". i thought alien tuh juz pggilan ja, not used formally. dahlah br smpai nihon, rs mcm br mendarat dr planet marikh ja!!

 

Blog Template by YummyLolly.com