7/12/09

nasyid

Semalam pukul 5 30 pagi baru aku mengadap katil. Habiskan saki-baki malam gelap aku layan movie. Movie yang aku agak ketinggalan. Rasanya semua orang dah tengok kot. Sweeney todd & Twilight. Aku malas nak layan karenah perasaan bangang dalam kepala hotak aku. And thanks to dib, along n alang for being listener. Sebelum melayan movie marathon, sempat layan youtube tengok ANAS TAHIR, adik Faizal Tahir. Rupanya Anas Tahir tu pun bekas ahli kumpulan nasyid. FAR-EAST nama kumpulan tu. ha ha. Tak pernah-pernah aku dengar lagu nasyid. Bukan apa, bukan nak menidakkan atau mempersoalkan apa-apa, tapi aku rasa lagu nasyid tak sedap untuk didengar bagi aku. Kalau lagu ketuhanan Indonesia aku suka, tidak mengambil sikap mudah dari segi gubahan muzik. I listen to the music first, then the message. That's the way it should be.

Oh bercakap pasal nasyid, mesti korang tak percaya, aku adalah bekas kumpulan nasyid sekolah, dan juga bekas TEKONG. Tekong tu apa? Ketua nasyid la kesimpulannya. Bapak aku pun pernah took part in Qari. I as well pernah jadi Qariah bergiat cerdas masa sekolah menengah. My parents selalu galakkan aku take part in various Tilawah Al-Quran competitions. But i just couldn't. Aku berenti di tengah jalan. Pernah masuk peringkat negeri. Sorry mama. Maybe one day angah akan cuba semula. But not for now. That's why when i read the holy Quran, i feel the calmness. Pasal nasyid, banyak kenangan aku masuk pertandingan nasyid, sekolah aku pernah menang pertandingan nasyid peringkat negeri. Tapi malangnya, tahun tu tak dibuat pulak peringkat kebangsaan. Aku dah bersedia nak jadi wakil negeri tak da rezeki pulak. Banyak hidup aku masa kecil dikaitkan dengan muzik saja. I've played piano, keyboards and all the traditional instuments dan aku sangat suka! Pernah bermimpi nak tubuhkan band sendiri(vokalis cabuk). Tapi last-last abang aku yang dapat merealisasikan impian dia. hehe.

Cerita pasal nasyid ni, aku teringat nak tulis blog pun sebab semalam aku termimpi aku ke pertandingan nasyid. Aku admit i miss that kind of suasana. Dan yang paling mengarut dalam mimpi tu, aku kena bagi ucapan tengah ramai crowds tu. Ha ha. Apa kejadahnya lah.

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com