10/1/09

menggunakan duit raya ke jalan yg benar

Dah lama tak dapat duit raya. Kecil-kecil dulu syok kalau dapat duit raya tapi makin besar makin berkurang jumpah duit yang dapat eheh. Oh, kalau duit raya dari mama papa pulak semakin bertambah bila makin besar sebab anak-anak pun dah pandai berbelanja "besar" kan. Cakap pasal duit raya, bulan puasa tempoh hari aku dapat duit raya daripada JCB berbentuk kupon 1000yen x 5 keping(5000 yen = RM 200).

duit raya from JCB

Kupon ni aku dapat sempena tahap kesihatan yang agak "memberangsangkan"(tak pernah ke klinik) pada tahun lepas, hadiah daripada ministry of health kat sini. Semua penduduk di Jepun dimestikan membayar insuran kesihatan setahun dalam RM 400~500(cincai). Insuran kesihatan tu kalau digunakan masa kita sakit, beli ubat, masuk wad, akan dapat murah sikit berbanding harga asal. Memang diwajibkan tuntuk membayar insuran ni setiap tahun.
Public medical insurance system in Japan

Illness can strike at anytime, and so there is the danger that an uninsured person might get really ill and not be able to afford medical treatment because of the expensive fees. In order to prevent this, Japan has a compulsory insurance system, and all those living in Japan must be covered by some form of insurance. There are two medical insurance systems in Japan:“Social Insurance System” for those working at a company or office;and “National Health Insurance System” for those uncovered by the Social Insurance System.
Mana-mana pembayar insuran kesihatan yang tak menggunakan kad insuran tu dalam masa setahun, akan dapat ganjaran dalam bentuk wang atau boleh redeem benda. Aku pernah dapat toaster masa aku kat kolej dulu. Tahun ni berbeza pulak, aku dapat kupon. So, kupon ni boleh dipakai di kebanyakan kedai. Macam duit jugak lahh. Tapi kupon ni taak boleh ditukarkan semula dalam bentuk wang. Kena beli barang ja, bijak sungguh nak bagi aku shopping.

Duit.....duit!

Untuk tidak mensia-siakan kupon tu, aku pon beli barangan toiletries yang sememangnya diperlukan.

Shiseido Aqualabel facial set (satu set tak mahal sangat dalam 4000 yen)

dan

berus gigi, pencukur bulu ketiak dan bulu-bulu sewaktu dengannya, pewangi bilik, dan pencukur bulu di muka ha ha. (total 1000 yen +-)

So, dah habislah duit raya tu aku pakai. Nasib baik ada kupon ni, boleh la aku pakai time POKAI.

5 comments:

Nizam said...

aku taknah gi klinik tak dpt bende pun

Anonymous said...

ah! suka pencukup kecik tu...ciptaan yg sangat hebat utk cukur di bhg itu..hahaha

shiseido tu pon mcm bes!

rindunya nihon~~

namasayatihah said...

dart!!~bertuahnya..dpt duet raya ag...oo..i love the shiseido stuff...dart..nk kirim can ka??
hik2~

emam said...

pencukur bulu mukaa???
dasat btei

dartdadada said...

hehe. jangan mai-main ;D

 

Blog Template by YummyLolly.com