10/23/09

orang jepun tak semangat

Hairan aku, semangat kekeluargaan di kalangan masyarakat Jepun renggang sama sekali. Mungkin budaya dan perasaan malu itu membuatkan mereka tidak rapat. Kalau aku, aku memang akan berasa tenteram dan aman bila berada di kampung halaman. Tidak pernah terlintas di lubuk hatiku tidak ingin pulang ke kampung halaman. Tidak seperti mereka, mereka merasakan menyusahkan apabila untuk pulang ke kampung halaman masing-masing, rela menghabiskan masa sendirian atau bersama teman-teman seperjuangan atau dengan part time job. Jangankan hendak pulang ke kampung halaman, sekadar bertanya khabar berita mak ayah pun agak susah untuk orang Jepun. Mungkin mereka sudah biasa. Anak pun tak ramai, bila anak dah besar panjang, hubungan itu seolah-olah terputus sama sekali. Mak ayah hidup berdua tanpa dipedulikan oleh anak-anak. Sedih aku apabila mendengar rakan aku rasa menyusahkan untuk pulang berhari raya(raya Jepun). Hari raya seolah-olah tidak memberi apa-apa makna buat mereka. Kenapa mereka sangat "cold" dalam hubungan kekeluargaan? Bosan...

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com