11/10/10

tips : stretch mark during pregnancy

Banyak perubahan fizikal yang akan dialami oleh wanita mengandung. Memang banyak dan amatlah JELAS ketara, contohnya payudara membesar dengan hebatnya hahhahahaha. Kesitu pulak. Harini bukan nak cakap pasal benda yang membesar, tapi nak cakap pasal "stretch mark" yang akan timbul semasa mengandung. Stretch mark tu selulit eh? Ah apa-apa ajalah, kalau tanya bapak, adik dan abang aku, mesti keluar habis bahasa doktor diorang. 

Setelah di"google", selulit ni sebenarnya tak sama dengan stretch mark. 

Selulit/Celulite :
Cellulite describes the occurrence of trapped fat under the layer of the skin that causes a dimpling effect of the skin. The dimpling effect is often irregular and patchy. Sometimes it is also synonymous with the term “Orange Peel”.

Stretch Mark : 
Stretch marks are often the result of the rapid stretching of the skin associated with rapid growth (common in puberty) or weight gain (e.g. pregnancy, muscle building, or rapid gain of fat) or in some cases, severe pulling force on skin that overcomes the dermis' elasticity. Stretch marks may also be influenced by hormonal changes associated with puberty, pregnancy, muscle building, hormone replacement therapy fortranssexuals, etc.Medical terminology for these kinds of markings includes striae atrophicae, vergetures, stria distensae, striae cutis distensae, striae gravidarum (in cases where it is caused by pregnancy), lineae atrophicae, striae distensae, linea albicante, or simply striae.
source : Wikipedia
 
Selulit - lemak terkumpul

Stretch Mark 

So, dah faham kan? Hot spot garisan-garisan durjana ni adalah di kawasan pangkal peha ke bontot dan juga perut. Ada jugak di ketiak ya? ha ha. Tapi kesimpulannya, dua-dua fenomena ni pun amatlah buruk kalau berlaku kepada kita khususnya golongan hawa sebab kesian kat laki nak tengok hari-hari ha ha. Memang biasa bagi orang mengandung mengalami masalah stretch mark kan? Yang paling digeruni apabila garis-garis buruk ni muncul kat perut. Memang susah nak hilang. Aku amat bersyukur kerana dari awal peringkat kehamilan lagi aku dah disarankan supaya sapu satu minyak ni setiap hari, walaupun masa tu perut aku tak buncit pun lagi. Nak tau minyak apa? 

BIO-OIL

Minyak ni dari South-Africa, mengandungi vitamin A&E, Calendula, Lavendar dan juga Rosemary oils, Chamomile extract and PureCellin Oil, penuh dengan vitamin dan khasiat  untuk mengembalikan kesegaran kulitlah! Bio-Oil juga boleh meminimumkan appearance of stretch marks, hyper-pigmentation, scars, as well as treat other skin concerns macam aging and dryness. Dia ada sebut stretch mark kan? 

Terus terang aku boleh katakan/jamin minyak ni bagus dan amat berkesan. Sebab aku dah cuba. Harga pun tak mahal sangat, RM 30+- ja, senang nak dapat di Drugstore macam Watson/Guardian. Caranya, senang saja, just sapu mengikut bulatan/circular motion di tempat yang hendak dikurangkan kesan parut sehingga minyak tu betul-betul meresap ke dalam kulit. dan tunggu kesannya.

Aku hanya boleh jamin stretch mark tu tak muncul kalau sapu dari peringkat awal preggy, tu ja. Perut aku memang takda langsung stretch mark(licin berseri auwwww), kalau nak diikutkan aku memang layak untuk mendapat kesan  ni sebab aku sangat kurus macam lidi sebelum pregnant dan memboncit dengan drastiknya bila mengandung.

TETAPI! Dari awal memgandung aku just sapu di bahagian perut sebab tak sangka tempat lain akan muncul. Tengok tengok tak boleh elak juga!!! Stretch mark di bahagian bontot aku naik, banyak pulak tu!! Erghhhh. Masa sekarang dah terlambat untuk sapu minyak ni sebab aku try sapu tapi tak hilang-hilang, dan sangatlah buruk!! So, kepada mummy wanabies sekalian, jangan ingat perut aja nak cantik, peha n bontot pun jangan lupa sapu jugak, kalaulah aku sapu dari awal-awal dulu....... Dah terlambat untuk aku pun. Mungkin aku kena cari krim lain yang lebih kuat efeknya/khas untuk hilangkan stretch mark bodoh ni.  

4 comments:

Anonymous said...

baru tau nama bnda tu(stretch mark)..dh lama baca blog ni sbb shopping dkt sanbongie dlu cuma 1st time comment..thanks for the info

FZahirah said...

stretch mark hilang la nanti, kalut!!

oewyn said...

hi. my tummy pon dh ade stretch mark. maybe dh lmbt kot x apply bio-oil mase awal2 preggy dlu. tp my hubby ckp "takpe sayang org pregnant mg mcm tu.." huwaa tensi2 nt lps dh bersalin klu tanda2 ni x hilang die bising2 siap die.

-izza-

(i just read ur blog suke dgn gmbr2 awan mase study dlu rajen sgt tgk awan skrang kuar pg blik ptg awan pon dh x smpt nk tgk sgt)

~zhdh~ said...

cuba pakai vaselin cocoa butter yg deep cnditioning.

 

Blog Template by YummyLolly.com