4/27/09

enjinier

 2 mingu lepas, harapan aku nak jadi engineer machine ka engine ka....sedikit punah gara-gara lecturer aku yang mengunderestimate kebolahan wanita. Mana taknya, aku pulak masuk reasearch lab tema yang main dengan METAL, mostly metal processing bahagian body kereta atau enjin. Dalam dunia Kejuruteraan atau mana-mana subjek konon "power" di Jepun, semuanya di"konker" oleh lelaki. Boleh dikatakan hampir 80% sektor pekerjaan dikuasai oleh lelaki. Perempuan Jepun buat apa?Wanita-wanita di sini, rata-rata akan melanjutkan pelajaran mereka semestinya sampai ke menara gading(univ), tetapi, dalam pengkhususan yang  kurang power berbanding lelaki. Contohnya, subjek sastera, ekonomi, bahasa, supaya tak payah nak fikir teruk-teruk di kemudian hari. Bukan apa, wanita Jepun lebih 80% akan berhenti kerja apabila sudah berumahtangga, menghambakan 100% tenaga zahir dan batin untuk kebajikan keluarga. Buat apa belajar teruk-teruk?Last-last dah kahwin berhenti jaga anak saja di rumah!

 Hari ini, aku kembali bersemangat untuk tidak akan mensia-siakan pengkhususan aku dalam bidang mechanical engineering. Samada aku akan menjadi engineer, or lecturer, or "engineer rumahtangga", tak kisah lah. Asalkan aku dapat guna ilmu yang aku belajar selama ni. Senior aku bagi tugas supaya aku search pasal enjin, sebab research aku ada kaitan dengan Metal processing. Otak aku disajikan dengan hal enjin kereta, menarik tengok how engine works, kereta yang kita pakai hari-hari tu. Banyak hal yang aku tatau dalam dunia ni, even dalam dunia engineering. Kadang-kadang terasa jugak nak sambung master terus. From now on, maybe aku akan bergelumang dengan enjin kereta, no, engine's parts sucah as "Connecting Rod", "crank shaft", piston dan banyak lagi. Perkataan konon power tadi baru aku terjumpak, dan belajar sikit pasal benda-benda tu. Actually aku dah pernah belajar bab engine, tapi belajar dari segi Heat Dynamic nya. Taktau pun cara-cara nak buat engine. 

 Tak kisah la apa-apa pun, walaupun aku perempuan, kadang-kadang terpaksa terima hakikat bahawa perempuan tak se"hebat" lelaki. Tapi aku akan cuba sedaya upaya untuk tidak diperlekehkan sebegitu. Prof Mori, anda tunggu......

Yellow hooded parka : Find Favor
Skinny Pants : Antgauge 
Socks : perlu ka?

3 comments:

Anonymous said...

kau beli carpet percuma stockin ke?

lumpkins said...

sou ne...semlm masa kangeikai lab aku pun diorg kata ...arienaiii...pompuan nak kerja lepas kahwin...they'd rather have their women at home...hmmm

bab jd dak kikai ni tok sah nak kata lah..haha...dr dulu..masa kat yuge dule ada sorg sensei tu..aku pegang pahat pun dah jerit..jangannn....nanti luka..abih tu kalau cam tu cm ne kita nak blajar kan..haih..susah2...

unnnamed said...

now i get the idea that some of them are pretty lame.

 

Blog Template by YummyLolly.com