7/1/09

merah atau kuning?

Aku tak faham dan tak sebulu dengan orang Jepun dalam satu hal ni. Tak faham kenapa orang Jepun "claim" matahari berwarna merah? Buta warna ka hapa? Siap bendera yang menjadi kebanggaan puak sepet ini pun "merah" bukan?

Cahaya matahari yang menyinar selama ni merah?

Bila tanya "personally" kawan-kawan seJepun pun, merah yang dijawab. Rabun kot. Korang ramai pakai spek ha ha. Kalau aku, sah-sah matahari tu berwarna kuning kan? Setuju tak? Ingat tak kecil-kecil dulu kalau melukis pemandangan masa waktu pendidikan seni aja, bukit-bukau diselit matahari di celah-celah bukit itu yang kita akan lukis. Kuning bukan? Tak pernah pulak aku warna merah kat lukisan matahari aku yang comot tu. Tambah burung-burung sikit, dan yang paling tak miss, sawah padi. Ahah! Tengok sahaja pada "Jalur Gemilang". Jelas terbukti matahari memang berwarna kuning keoren-orenan.

Kuning diraja lah konon

Tapi, 2 hari lepas, barulah bulu-bulu aku menjadi sama tegak dengan bulu-bulu orang Jepun. Senja datang lagi. Heran disebalik langsir aku yang berwarna putih kehijaun, terpancar cahaya kemerah-merahan. Merah betul ni. Tak pernah aku "experince" benda macam ni. Aku terpaksa menjadi sama rabun dengan puak sepet ni. Cis.

Pandangan dari apartment aku

Pandangan taktau dari mana

Pandangan curi dari google.jp

Merah makngah!(sama macam belog ni)

5 comments:

Anonymous said...

sebenarnya warna adalah sesuatu yg sangat abstract. mungkin hijau pada mata aku lain dari hijau pada mata kau siapa tahu?..begitu juga warna buah epel, mungkin warnanya sebegitu dari pada pandangan mata kau..tapi dari pandangan seekor kelawar..berwarna putih. warna di tafsir berbeza beza ikut jenis mata yang melihatnya. kadang kadang tuhan tutup mata kita daripada melihat warna atau object yg lain..tapi ade setengah makluk lain masih mampu melihatnya...mungkin sesetengah makluk ade di sekeliling kita..but we just dont have the sensor to detect them.

Anonymous said...

waktu tengah hari,tutup mata dan pandang matahari.

cuba teka kaler apa yang keluar.

ha,macam tu kot dia orang tengok matahari.

huhu.

dartdadada said...

paklah : amboi ilmiah betul ucapan kau paklah!
diloz : aah.merah kot.takkan semua org jpn tutup mata nak tgk matahari kot?

h a r i z, H said...

diloz memang berjiwa kejepunan. cewah. tapi, aku setuju bangat dengan boring directory. terminology suma tu. kuning, keorenan kemerah-merahan. tu warna matahari. eh, apa kata warna kuning+oren+merah kita panggil warna matahari je? kan senang?

dartdadada said...

haha btul jugak tu!

 

Blog Template by YummyLolly.com