11/19/09

tsubaki

椿
"TSUBAKI"

Sejenis bunga yang digelar camellia Japonica(scientific name). Mungkin mak bapak Camelia penyanyi tu suka bunga ni ya tak? Bunga ni setiap kali awal-awal masuk musim sejuk(autumn), mesti merata-rata akan nampak bunga ni. Aku suka sangat bunga ni, dah la cantik, masa bunga ni tumbuh, rasa macam tahun ni akan berakhir, tahun yang penuh dengan cabaran dan dugaan, mana yang baik dijadikan pengalaman manis, mana yang buruk tahun depan jangan diulangi. Bila tengok bunga ni, terasa macam...dah hampir berakhir tahun ni, entah sempat tengok bunga ni tahun depan atau tak. Tahun ni, dah masuk kali ke 5 aku boleh lihat bunga ni berkembang. Tahun ke-5 ni jugaklah merupakan tahun terakhir aku boleh tengok bunga ni berkembang. sigh. Tahun depan dah takda. Tahun depan aku dah di tanah air semula menjalani kehidupan baru yang belum tentu aku tahu macam mana rentaknya. Betul cakap kawan-kawan aku yang akan sama-sama pulang tahun depan, sudah bersediakah kami mentally or phisically? 5 tahun ni banyak mengajar aku erti hidup yang sebenar.

Sejak aku dihantar ke sinilah aku belajar hidup jauh dengan keluarga, tiada mereka di sisi, makan pakai duit semualah kena diuruskan sendiri, kalau kena marah dengan lecturer pun, tension study pun, terpaksa terima dengan hati yang redha. Di sini jugaklah aku belajar pegang periuk dengan betul, masak untuk diri sendiri, kalau di Malaysia semua dah disediakan. Di sni jugalah aku belajar untuk menjadi kuat, dengan kudrat sendiri untuk survive di negara ini, seriusly masa awal-awal datang macam orang bodoh tak reti nak berkomunikasi. Belajar pun tak senang sebab semua dalam bahasa Jepun 100%. Masa tu jugaklah terpaksa terkejar-kejar untuk menguasai bahasa Jepun dengan kudrat sendiri. Sejak datang ke sni, aku boleh lihat salji dengan mata sendiri. Boleh pegang dan rasa dengan lidah sendiri bagaimana sejuknya salji. sejak datang ke sinilah aku mendapat jodoh, kenal bakal suami aku, bubu. Sejak sampai sini lah aku belajar memegang chopstick, kenal makanan jepun, dan sebagainya. Kesimpulannya, banyak benda baru yang aku dapat masa kat sini.

Dan sejak dihantar ke sini aku mengenal erti persahabatan, kerjasama, kekeluargaan, kasih sayang yang tak dapat dipelajari di Malaysia. Kalau di Malaysia mungkin boleh hidup sendirian, tapi di sini tanpa kawan-kawan, rasanya susah nak survive kan? Kenangan pahit dan manis kat sini memang takkan aku lupa sampai bila-bila.

Tahun ni tahun terakhir, tahun depan mesti akan banyak "1st time" dalam hidup aku. Macam mana ni? he he terimalah. Hidup kena diteruskan kan!

awan cantik la semalam!

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com