1/5/11

amalan semasa hamil part 1

salam...terima kasih banyak-banyak atas ucapan tahniah untuk mummy dart n baby hayyan! Dart just nak kongsi pengalaman semasa hamil, simple summary of amalan-amalan Dart dari segi pemakanan, minuman, diet, etc.

1. MAKANAN

  • HEALTHY DIET-Dart banyak amalkan pemakanan yang boleh dikatakan seimbang, sebab setiap kali waktu makan, Dart akan makan. Dari dulu Dart memang kalau setiap kali makan akan complete dengan protein dari sumber ikan, ayam/daging/seafood, karbohidrat (nasi, ubi-ubi), dan vitamins from sayur. Tak lengkap kalau tak makan  3 benda ni dalam 1 meal. 
  • KURMA-Kebetulan masa pregnant, kena pulak time berpuasa. Dari dulu kalau puasa mesti akan makan kurma. Dart suka makan kurma. Kebaikan kurma untuk wanita hamil sangat banyak. Mari kita tengok kebaikan kurma : source :http://permatahati.wordpress.com/2006/09/26/kebaikan-kurma-ketika-mengandung-dan-bersalin/
  1. Abu Abdillah a.s. bersabda: “Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir”.
  2. Abu Abdillah a.s. bersabda: “Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak diganggu setan”.
  3. Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s. bersabda: “Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati”.
  4. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sehat”.
  5. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)”.
  • PRUNE-Buah prune pun sangat menjadi amalan dart, boleh dikatakan setiap hari lepas makan nasi dart akan makan buah prune. Semestinya SUNSWEET! he he. Sumpah senang berak he he. Kebaikan prune? Dengar kata IT'S GOOD FOR CONSTIPATION!Prunes are taken from the dehydration of plums, which are high in antioxidants, nutritional vitamins and minerals. Simply because it is a diuretic, meaning that it loosens up your stool so it is simple to go to the bathroom, it is also a fantastic way to help flush poisons out of your system. It is critical that you retain your body very well maintained; prune juice helps to do just that. source : http://www.healthonlineblog.com/wellness/drinking-prune-juice-can-relieve-constipation-in-pregnant-mothers/

2. MINUMAN

  • MINERAL WATER - Oh ini memang dari zaman anak dara lagi dok amalkan minum mineral water. Masa tu percaya cantik untuk kulit ha ha. Kalau demam ja dr akan pesan minum air banyak-banyak. So, apa lagi, tiap-tiap hari macam orang gila beli air mineral botol besar kat ofis minum minum dan minum! Kencing jangan kata lah, setiap selang stengah jam rasa nak kencing! 
  • FRESH MILK -  Setiap pagi mesti minum susu! Dart paling suka susu Dutch Lady fresh milk. Dart tak minum sangat susu untuk pgregnant woman macam ANMUM, bla bla sebab rasa tak sedap. Pekat semacam. Khasiat susu memang tak payah nk cerita la semua orang tau kan! Tapi dengar kata, susu fresh milk ni banyak kandungan fat yang boleh menyebabkan baby besar! betulkah?
  • AIR KACANG SOYA - Wah ini minuman, memang sangat addicted! Setiap kali time rehat masa kerja, Dart akan beli satu botol soya bean yang fresh. Waaaa rindu gila Panasonic nya soya bean sangat sedap! Setiap kali rehat satu botol kecik saiz mineral water tu akan dihabiskan sekelip mata! Orang kata minum soya bean banyak-banyak anak keluar putih! Nak tahu berkesan ka tak, kena tunggu bagi baby hayyan besar skit, baru boleh nampak dia putih ka tak. Sekarang ni, muka dia asyik merah padam sebab asyik nangis mintak susu! Oh tapi tangan dia putih....auwwwww~
  • FRUIT JUICE - Ada hubby's fren suggest minum Green Apple Juice masa last trimester untuk kurangkan Jaundice. So Dart pun ikut la, bila keluar makan ja Dart akan order juice apple ni. So far, baby hayyan dah masuk hari ke 9, jaundice dia bukan tak ada, tapi sikit sangat, peak masa hari ke 6, sekarang alhamdulillah dah beransur hilang. Good boy! Lagipun, ada jugak dengar kalau baby besar ni susah sikit nak dapat jaundice. No komen...
  • Absolutely no caffeine in my life. Dart tak mengamalkan pengambilan coffee. Dari zaman belajar lagi bila minum nescafe perut Dart akan meragam. Dart juga tak minum air kordial, or air gas sebab memang tak suka dari dulu. Alhamdulillah, setiap kali urine test, kandungan gula pun normal tak tinggi.

3. SUPPLEMENTS

  • FOLIC ACID - Pengambilan Asid Folik sangat penting untuk pertumbuhan awal baby. Bila dapat tau ja Dart pregnant, seawal belas-belas minggu Dart terus beli di farmasi. Then mkn setiap hari sampai la akhir trimester.  
  • PREGNANCY FORMULA, NEURO GAIN & OBIMIN - Pengambilan supplement penting bagi Dart sebab boleh menambahkan khasiat/zat yang diperlukan untuk perkembangan otak baby. As we all know, baby dalam perut memang perlukan kandungan DHA yang tinggi, zat besi, kalsium yang lebih untuk membesar dengan sihat. Masa trimester awal Dart makan Pregnancy Formula from BLACKMORE. Harga boleh tahan hampir mencecah rm80. Tapi disebabkan fikir pembetukan baby masa awal-awal ni penting, so Dart makan. Neuro Gain pulak Dart makan paling lama, tambah pulak dengan Obimin. My friend cakap Neuro Gain ni memang bagus. Her friend's kid cerdik-cerdik belaka. Bila tanya, dia cakap sebab amalkan pengambilan Neuro Gain ni. Wallahualam...
  • MADU TUALANG - Tak kisahlah madu jenis apa pun, tapi the point is honey is good for pregnancy. Alhamdulillah, jarang demam bila selalu minum madu. Dart amalkan setiap hari sebelum pergi kerja, selepas makan supplement, Dart akan minum satu camca besar madu. Antaran khasiat madu :
  1. Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Rasul saw sangat menyenangi madu”.
  2. Dari Imam Ja’far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: “Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat yaitu meminum dan membaca Al-Quran”.
  3. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasehat Al-Qur’an, maka Allah SWT akan menyembuhkannya dari 77 penyakit”.
  4. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia meminum madu”.
  5. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat mengkonsentrasikan hati dan menghilangkan dingin yang ada di dalam dada”.
  6. Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: “Madu adalah ubat dari segala penyakit tiada penyakit di dalamnya, ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati”.
  7. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Allah SWt telah meletakan berkah di dalam madu dan menjadikannya sebagai ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70 Nabi”.


4. SELUSUH

  • AIR MUSOFFA - Disebabkan Dart tak sempat nak mintak air selusuh dari pakar2/ustaz yang berkenaan, member Dart suggest minum air musoffa ni. Boleh dikatakan macam air penawar untuk segala jenis penyakit, keinginan kita. Insyaallah akan termakbul....Sebelum minum, baca Al-Fatihah, dan selepas tu selawat ke atas nabi, then minum, dan yakin doa kita akan dimakbulkan oleh Allah. Boleh dapatkan di farmasi mana-mana.
  • AIR KELAPA - Mak mertua Dart suggest minum air kelapa ni supaya air ketuban beeih dan lain-lain. Antaranya:
  1. Bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya. source : http://sweetspearls.com/health/khasiat-air-kelapa-muda-bagi-ibu-hamil-dan-anak-dalam-kandungan/
  2. Khasiat-khasiat yang terkandung dalam air kelapa termasuklah kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh badan. So ibu hamil sangatlah memerlukan kandungan air yang banyak bagi mengelakkan komplikasi, termasuk sakit kepala, krem, edema dan kontraksi yang menyebabkan persalinan premature.
  3. Befungsi sebagai Natural Diuretik - Membantu menyahtoksin dari tubuh dan mencegah infection pada saluran kencing.
  4. Sebagai antipenyakit - m
    engandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.
  5. Membantu pencernaan - 
    Selama hamil, plasenta menghasilkan hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga proses pencernaan menjadi lambat. Maka dengan air kelapa, pencernaan dapat dipercepatkan.
  6. Meningkatkan HDL - 
    Air kelapa muda tidak mengandungi lemak dan kolesterol, bahkan menurut kajian dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.

  • MINYAK SELUSUH - Dart sempat merasa penangan minyak selusuh di saat beberapa jam sebelum bersalin. Sepupu Dart carikkan daripada ayah beliau dan seelum bersalin di labour room, mama Dart sapukan minyak selusuh tu di hujung rambut Dart sambil baca ayat Quran yang Dart pun tak sempat nak tanya sampai sekarang. 
5. ROHANI


  • 3 SURAH - Dari segi keperluan rohani semasa hamil, Dart amalkan bacaan 3 surah yang sangat glamour ni. YUSUF, LUQMAN & MARIAM. Dart rasa semua orang tau kelebihan surah yang disebutkan ni. Kalau tak tahu, google lah sendiri. Alhamdulillah....Dart senang bersalin, dengan izin Allah. Oh, satu lagi, Dart lambat tau, kalau nak susu badan banyak, banyak-banyakkan baca surah Al-Hujurat. Insyaallah susu badan akan banyak dan anak akan lebih bersifat hati-hati.
  • Sebelum bersalin, masa di labour room, Tuhan saja yang tau betapa sakitnya contraction especially dah masuk 7cm. Tapi nurse di hospital tu banyak advice kan dart supaya banyak istighfar, mengucap, dan baca ayat 'RABBIYASSIR WALA TU'ASSIR, RABBITAMMIMBIL KHOIR...'Alhamdulillah, Tuhan mempermudahkan perjalanan bersalin Dart...
  • 3 QUL - Mama Dart advice 3 Qul boleh menjadi selusuh semasa bersalin. So Dart punya lah pulun baca surah 3 qul ni tak henti-henti. Kesimpulannya semua jenis zikir dart hantam masa tengah layan contraction. heeeeee.
So tulah sedikit sebanyak amalan. Ada lagi amalan yang tak munasabah. Tunggu part 2....heeeee. 

4 comments:

cujern said...

waa...best2....blog dart akan jadi blog sumber bila sy pregnant nnt...heee..tak sabarnye nak pregnant...

tq dart for sharing...

zhrh said...

terbaik la dart....sharing is caring.....

Husna Hadzarami said...

Great info, banyak panduan berguna. Thanks! :)

chocolate bowl said...

dh jumpa dh..haha..
dart, neuro gain tu mkn yg cap apa? makan time brapa bulan? ada org kata mkn lewat2 sket..

 

Blog Template by YummyLolly.com