11/29/12

My(Dartdadada's) Nursing Way (NIP)

Salam..
Sekarang ni isu NIP panas kan. Meh nak komen sikit. Dart tak nak komen banyak-banyak la kat si polan yang bising pasal NURSING IN PUBLIC tu sebab dia apa tahu. Dia seorang lelaki. Yang tak boleh menyusu badan pun. Dan dia mengharapkan bini dia ja nak bagi anak dia minum susu. Tapi, ada benar point dia sebab malu la kalau ternampak breast kita kat orang lain.
 
Dart pun kalau takda nursing cover or nursing tempat tertutup agak malu la nak selak baju naik atas. Takut nampak pulak perut buncit i kat orang lain. Tu belum nampak breast lagi kan. he he.
 
Untuk pengetahuan orang yang tak menyusu badanlah kan, baby yang menyusu badan ni dia agresif sikit bila lapar. Dia takkan faham kalau kita cakap tunggu kejap nak p cari tempat terlindung sikit, takkan faham dan dia akan terus melalak haha. So, nak tak nak, kita terpaksa jugak selak baju tu dan sumbat breast kita untuk tenangkan dia. Ya la, kalau dah susu badan, takdala nak bawak botol susu sebagai persediaan ka apa sebab kita boleh bagi direct kan. Buat apa nak susahkan diri hahahha.
 
Tapi Dart maluuuuuu jadi sebab dart free hair pulak tu..kalau pakai tudung at least boleh cover dengan tudung kan. jadi, meh nak kongsi my nursing way yang boleh kita sama-sama praktikkan untuk nursing in public tanpa pemakaian nursing poncho dan meminimakan breast kita nampak dek orang ramai. Orang takkan perasan yang kita tengah menyusukan anak..macam tengah peluk anak ja hehe.
 
Antara barang yang diperlukan ialah :
(macam nak masak la pulek)
 
1) Baju berbutang
Bila nak keluar outing ja dart akan cuba pakai baju berbutang sebab bila nak menyusu tak payah la selak2 baju terangkat naik atas. boleh bukak butang baju 2/3 dari atas.
 
2) Singlet tutup dada(front lace)
 
Singlet tutup dada ni dart pakai sejak masa study kat Jepun lagi sebab di sana, orang Jepun ni pemalu sikit, diorang takkan dedahkan dada diorang bagi nampak lurah dendam ala ala mat saleyhh tu walaupon depa ni bukan Islam. Satu lagi, pemakaian singlet ni sebab di sana musim sejuk, so nak panaskan badan kenalah pakai berlapis2 baju hehe. Tapi memang tanktop front lace ni amat popular di sana. Dekat sini Dart pernah beli di The curve yang macam ala market jual berjenis-jenis singlet.
 
 
Singlet ni ja lah yang akan kita selak bila baby nak menyusu badan. Bukak baju berbutang sikit dan sumbat puting ke mulut baby. bila kita selak singlet, yang akan terkeluar hanyalah nipple kita ja. Tapi dapat dilindung sebab muka baby kan besar. So far takda la orang perhatikan dart pelik sebab ramai yang tak perasan pun. hehe.
 
3) Nursing Bra
 
4) Baby sling (optional)
 

 
 Bila kita outing, kita nak jalan-jalan dan kalau ada sling ni kita tak payah duduk pon boleh nursing sambil berjalan. Lagilah orang tak perasan kita tengah menyusu in public hehe. Dart pakai TheBabaSling. Memang best sangat sling ni. 
 
TheBabaSling.com
Masa Hannah kecik dulu Dart selamber ja letak Hannah dalam sling ni dan berjalan sambil menyusu hehe. Best sangatt. Bila dia dah kenyang, di lepas kan nipple tu dan terus tidur dalam sling tu.

 
Kinda look like this.
Baju berbutang di buka butang dan singlet diselak.Nampak macam menyusu tak?
 
With sling.
Masa ni real Hannah tengah tidur dalam that sling.Bukan anak patung aaa dalam tu ok. Kalau dia merengek nak susu Dart terus selak singlet tutup dada tu dan bagi dia minum susu directly tanpa baju kita terangkat.
As simple as that!
 
I support babywearing and breastfeeding in public!(but in the nice way hehe)
 


3 comments:

Daleela said...

Dart u look gojesla... hihihi

dartdadada said...

Tq miss dalee...itu dlm gambar jerrrrr heheheh

dibdibadibah said...

dart ako suka gila gamba hang dgn sling tuh ! cm model nursing wear korea, cm anak dara uolssssss :D

 

Blog Template by YummyLolly.com